فعالیت بدنی و بهبود پروفایل چربی خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2

27 مارس 2017- محققان استرالیایی مزایای تحرک بدنی در طول روز را بر پروفایل چربی خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به تصویر کشیدند.

 نتایج این تحقیق درمجله‌ی Clinical Endocrinology and Metabolism  منتشر گردید.

 دکتر Grace نویسنده‌ی این مقاله از موسسه‌ی قلب و دیابت Baker و دانشگاه موناش در ملبورن گفت: یافته‌های کنونی ما این پیام را تقویت می‌کند که افراد باید از نشستن به مدت طولانی اجتناب نمایند و راه‌هایی را برای افزایش فعالیت در کل روز بیابند، این یافته‌ها منطبق بر بیانیه‌ی اخیر انجمن دیابت آمریکا است که توصیه می‌کند علاوه بر شرکت منظم در برنامه‌های ورزشی نظامند، هر 30 دقیقه در زمان نشستن، وقفه‌ای چند دقیقه‌ای با فعالیت بدنی سبک ایجاد کنید.

 دانشمندان با استفاده از تکنیک طیف سنجی جرمی، 338 نمونه را برای اندازه‌گیری چربی از 21 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2، بررسی کردند. نمونه‌ها از افرادی با میزان فعالیت بدنی زیر گرفته شد:

·        فقط برای استفاده از سرویس بهداشتی از جای خود بلند می‌شدند.

·         هر 30 دقیقه یکبار به مدت 3 دقیقه راه می‌رفتند

·         یک ورزش سبک از جمله زانو بلند یا اسکات را برای مدت 3 دقیقه هر نیم ساعت یکبار در طول نشستن طولانی مدت خود انجام می‌دادند.

نتایج نشان داد افرادیکه ترکیب چربی خون آنها از سلامت کمتری برخوردار است، دارای  پروفایل التهابی هستند و با کمبود آنتی اکسیدان‌ها مواجه می باشند(درحالیکه آنتی اکسیدانها برای مقابله با التهاب لازمند).

 دکتر گریس گفت: ما پیش از این نشان دادیم که وقفه در زمان نشستن طولانی همراه با فعالیت حرکتی سبک پس از صرف غذا می‌تواند عوامل خطر بیماریهای قلبی و دیابت، نظیر افزایش قندخون و فشارخون را کاهش دهد.

مطالعات پیشین همچنین تأثیر پروفایل چربی خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را که منجر به التهاب و مقاومت به انسولین می‌شود، ثابت کرده و همچنین نشان داد که فعالیت بدنی می‌تواند سبب بهبود التهاب و مقاومت به انسولین شود.

دکتر گریس افزود: در این مطالعه ما دریافتیم که وقفه در زمانهای طولانی نشستن از افزایش چربی در جریان خون که با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و عوارض آن در ارتباط است، می کاهد. مطالعه‌ی ما نشان داد که اگر در زمانهای کوتاه ورزش‌های مقاومتی ساده یا پیاده روی سبک انجام شود، فواید مشابهی را بر کاهش چربی خون بر جا می گذارد.

 دکتر گریس یافته‌های این پژوهش را در یک پیام ساده خلاصه نمود:" ایستادن، کمتر نشستن و حرکت بیشتر بخصوص بعد از غذا "

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/moving-more-benefits-blood-fats-in-people-with-type-2-diabetes-96078164.html